№ 35

 

град Първомай, 30.06.2016 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на десети март две хиляди и шестнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря В.Х.,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 29 по описа на Съда за 2016 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 100 (сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон;

·  глоба в размер на 20 (двадесет) лева на основание чл. 185 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 147, ал. 1 от същия закон;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

В Жалбата си Р.П.Н. сочи, че според него съставените му акт и наказателно постановление са правилно написани, но наложеното му лишаване от право е доста завишено и моли Наказателното постановление да бъде отменено в тази част или това наказание да бъде намалено в предвидения от закона минимум.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя адвокат Н. Ш. Б. от Адвокатска колегия – Пловдив поддържа Жалбата и моли да се отмени Наказателното постановление в обжалваната част; алтернативно моли лишаването от правоуправление да бъде намалено в минималния законов срок от един месец.

Въззиваемата страна, Началникът на РУ на МВР – Първомай, редовно призована, не се явява, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

От 08:00 часа до 20:00 часа на 26.10.2015 година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР - Първомай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега са дежурен автопатрул и изпълняват служебните си задължения по безопасност на движението в град Първомай.

Около 11:50 часа органите на реда са на улица „Стефан Стамболов”, когато забелязват пред тях да се движи лек автомобил „Фолксваген Голф” без задна регистрационна табела и спират моторното превозно средство за проверка до дом № 11А. Установяват, че фолксвагенът има предна регистрационна табела с ДК № *** и колата се управлява от Р.П.Н..

Водачът предоставя на полицаите втора част от свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, но не може да представи свидетелството си за правоуправление и контролния талон към него. Органите на реда установяват още, че лекият автомобил не е преминал годишен технически преглед, а Р.П.Н. не може да покаже и полица за сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност”.

На въпрос от страна проверяващите къде е регистрационната му табела, жалбоподателят отговаря, че паднала преди време и я държи на стопанисвания от него язовир до град Първомай.

За нарушенията с изключение на това по Кодекса на застраховането, за което е съставен друг акт, на жалбоподателя е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 706 / 26.10.2015 година (бланка серия Г № 228557), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

По фактически установеното Съдът намира, че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст визира: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него. Правилно е посочена и следващата се за нарушението санкция по чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от същия закон: Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.

Следва да се отбележи, че съгласно текста на чл. 18 от ЗАНН, за всяко отделно нарушение са понася отделно наказание, а неносенето от водача на свидетелство за управление на МПС и неносенето на контролния талон към него са две отделни нарушения, но с оглед на правилото за неутежняване положението на дееца този процесуален пропуск не влияе на атакувания акт на административнонаказващия орган.

Наложеното наказание е в съответствие с текста на чл. 27 от ЗАНН, тъй като санкцията е конкретно определена и размерът й не може да преценя, а АУАН и Наказателното постановление в тази част са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Не стои така въпросът с второто вменено в отговорност на Р.П.Н. нарушение и наложеното за него наказание.

Според текста на чл. 147, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, регистрираните моторни превозни средства и теглените от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга, подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им изправност, като условията и редът за извършване на прегледа с изрично посочени изключения се определят от с наредба от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните работи. За непредставянето на моторно превозно средство за технически преглед в сроковете, определени в ал. 3 на чл. 147 от Закона се носи санкция по чл. 181, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с глоба до 50 лв. собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед.

Видно от посочените текстове, управлението на моторно превозно средство без преминат технически преглед не е част от фактическия състав на правната норма, а задължението да се представи за такъв преглед е за собственика му или длъжностно лице, но не и за ползвателя. В случая няма данни на 26.10.2015 година Р.П.Н. да има качеството длъжностно лице, а в АУАН № 706 / 26.10.2015 година се сочи, че собственик на лек автомобил „Фолксваген Голф” с ДК № *** е Б. Т. К. от град Асеновград, т.е. това нарушение не може да се вмени в отговорност на жалбоподателя. Нещо повече – в Акта се сочи: „Не е представил МПС на годишен тех. преглед за 2015 г. Липсва залепен валиден стикер по образец”, а в Наказателното постановление: „Водач управлява ППС, което не е представено на технически преглед”. От Акта се налага извод, че на жалбоподателя се вменява задължението да представи управлявания автомобил за технически преглед, а от Постановлението – че просто управлява някакво пътно превозно средство, непреминало задължителен технически преглед. В акта за установяване на административно нарушение се закрепват фактите, каквито са установени от съответния контролен орган, и с тяхната констатация се поставят рамките на административното обвинение, като формулировката им обвързва и административнонаказващия орган при ангажиране на словесната и правна квалификация на съответното нарушение с наказателното постановление и е недопустимо с наказателното постановление да бъдат въвеждани нови обстоятелства, непредявени на нарушителя с АУАН.

Що се отнася вмененото в отговорност нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата - По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, и наложените санкции по чл. 175, ал. 1, т. 1 от същия закон - Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места, Съдът намира следното:

От фактите по делото се установява, че точно са посочени и нарушената правна норма и следващите се за това наказания, но като е определил размера на глобата и лишаването от правоуправление над посочения от законодателя минимум, административнонаказващият орган не се е съобразил с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН да вземе предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя – същият е инвалидизиран, не се сочат други предишни негови нарушения на правилата за движение по пътищата, а и се констатира по делото, че след издаване на Наказателното постановление Р.П.Н. поставя задната регистрационна табела на управлявания от него фолксваген.

И в тази част Актът и наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени глоба в размер на 100 (сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон, като намаля размера на глобата на 50 (петдесет) лева и лишаването от право да се управлява МПС на срок от един месец.

Отменя Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 20 (двадесет) лева на основание чл. 185 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 147, ал. 1 от същия закон.

Потвърждава Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

 

 

 

Председател: (п)

СЗ / ЕЯ