№ 35
град Първомай, 30.06.2016
година
Районен съд- Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на десети март две хиляди и шестнадесета година с
Председател Спасимир Здравчев
при секретаря В.Х.,
като разгледа докладваното от Председателя АНД № 29 по
описа на Съда за 2016 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 15
– 0325 – 000706 / 13.11.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на
МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********,
с адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 100 (сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от три месеца на основание чл.
175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал.
1 от същия закон;
·
глоба в размер на 20 (двадесет) лева на
основание чл. 185 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 147,
ал. 1 от същия закон;
·
глоба в размер на 10 (десет) лева на
основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по
пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
В Жалбата си Р.П.Н. сочи, че според него
съставените му акт и наказателно постановление са правилно написани, но
наложеното му лишаване от право е
доста завишено и моли Наказателното постановление да бъде отменено в тази част
или това наказание да бъде намалено в предвидения от закона минимум.
В съдебно заседание процесуалният
представител на жалбоподателя адвокат Н. Ш. Б. от Адвокатска колегия – Пловдив поддържа
Жалбата и моли да се отмени Наказателното постановление в обжалваната част;
алтернативно моли лишаването от правоуправление да бъде намалено в минималния
законов срок от един месец.
Въззиваемата страна, Началникът на РУ на
МВР – Първомай, редовно призована, не се явява, не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
След преценка на събраните по делото
доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по
чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна
инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно
постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от
фактическа и правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество е основателна.
От 08:00 часа до 20:00 часа на 26.10.2015
година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР - Първомай Т.В.В.
(актосъставител) и негов колега са дежурен автопатрул и изпълняват служебните
си задължения по безопасност на движението в град Първомай.
Около 11:50 часа органите на реда са на улица
„Стефан Стамболов”, когато забелязват пред тях да се движи лек автомобил „Фолксваген
Голф” без задна регистрационна табела и спират моторното превозно средство за
проверка до дом № 11А.
Установяват, че фолксвагенът има предна регистрационна табела с ДК № *** и
колата се управлява от Р.П.Н..
Водачът предоставя на полицаите втора
част от свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, но не
може да представи свидетелството си за правоуправление и контролния талон към
него. Органите на реда установяват още, че лекият автомобил не е преминал
годишен технически преглед, а Р.П.Н. не може да покаже и полица за сключена
задължителна застраховка „Гражданска отговорност”.
На въпрос от страна проверяващите къде е
регистрационната му табела, жалбоподателят отговаря, че паднала преди време и я
държи на стопанисвания от него язовир до град Първомай.
За нарушенията с изключение на това по
Кодекса на застраховането, за което е съставен друг акт, на жалбоподателя е
съставен Акт за установяване на административно нарушение № 706 / 26.10.2015
година (бланка серия Г № 228557), въз основа на който е издадено атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание
на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и
логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от
приложената административнонаказателна преписка.
По фактически установеното Съдът намира,
че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по
пътищата, чийто текст визира: Водачът на
моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на
моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него.
Правилно е посочена и следващата се за нарушението санкция по чл. 183, ал. 1,
т. 1, предложения 1 и 2 от същия закон: Наказва
се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за
управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното
моторно превозно средство.
Следва да се отбележи, че съгласно текста
на чл. 18 от ЗАНН, за всяко отделно нарушение са понася отделно наказание, а
неносенето от водача на свидетелство за управление на МПС и неносенето на
контролния талон към него са две отделни нарушения, но с оглед на правилото за
неутежняване положението на дееца този процесуален пропуск не влияе на
атакувания акт на административнонаказващия орган.
Наложеното наказание е в съответствие с
текста на чл. 27 от ЗАНН, тъй като санкцията е конкретно определена и размерът
й не може да преценя, а АУАН и Наказателното постановление в тази част са
конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други
изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Не стои така въпросът с второто вменено в
отговорност на Р.П.Н. нарушение и наложеното за него наказание.
Според текста на чл. 147, ал. 1 от Закона
за движение по пътищата, регистрираните моторни превозни средства и теглените
от тях ремаркета, с изключение на пътните превозни средства на поделенията на
въоръжените сили, мотопедите и пътните превозни средства с животинска тяга,
подлежат на задължителен периодичен преглед за проверка на техническата им
изправност, като условията и редът за извършване на прегледа с изрично посочени
изключения се определят от с наредба от министъра на транспорта,
информационните технологии и съобщенията съгласувано с министъра на вътрешните
работи. За непредставянето на моторно превозно средство за технически преглед в
сроковете, определени в ал. 3 на чл. 147 от Закона се носи санкция по чл. 181,
т. 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва
се с глоба до 50 лв. собственик или длъжностно лице, което без уважителни
причини не представи в определения срок превозно средство за технически преглед.
Видно от посочените текстове,
управлението на моторно превозно средство без преминат технически преглед не е
част от фактическия състав на правната норма, а задължението да се представи за
такъв преглед е за собственика му или длъжностно лице, но не и за ползвателя. В
случая няма данни на 26.10.2015 година Р.П.Н. да има качеството длъжностно лице, а в АУАН № 706 / 26.10.2015
година се сочи, че собственик на лек автомобил „Фолксваген Голф” с ДК № *** е Б.
Т. К. от град Асеновград, т.е. това нарушение не може да се вмени в отговорност
на жалбоподателя. Нещо повече – в Акта се сочи: „Не е представил МПС на годишен
тех. преглед за 2015 г. Липсва залепен валиден стикер по образец”, а в
Наказателното постановление: „Водач
управлява ППС, което не е представено на технически преглед”. От Акта се
налага извод, че на жалбоподателя се вменява задължението да представи
управлявания автомобил за технически преглед, а от Постановлението – че просто
управлява някакво пътно превозно средство, непреминало задължителен технически
преглед. В акта за установяване на административно нарушение се закрепват
фактите, каквито са установени от съответния контролен орган, и с тяхната
констатация се поставят рамките на административното обвинение, като формулировката
им обвързва и административнонаказващия орган при ангажиране на словесната и
правна квалификация на съответното нарушение с наказателното постановление и е
недопустимо с наказателното постановление да бъдат въвеждани нови обстоятелства,
непредявени на нарушителя с АУАН.
Що се отнася вмененото в отговорност
нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата - По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани
и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места,
и наложените санкции по чл. 175, ал. 1, т. 1 от същия закон - Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв.
водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по
надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер
или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места,
Съдът намира следното:
От фактите по делото се установява, че
точно са посочени и нарушената правна норма и следващите се за това наказания,
но като е определил размера на глобата и лишаването от правоуправление над
посочения от законодателя минимум, административнонаказващият орган не се е
съобразил с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН да вземе предвид тежестта на
нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи
вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя – същият е
инвалидизиран, не се сочат други предишни негови нарушения на правилата за
движение по пътищата, а и се констатира по делото, че след издаване на
Наказателното постановление Р.П.Н. поставя задната регистрационна табела на
управлявания от него фолксваген.
И в тази част Актът и наказателното
постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие
с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Изменя Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015
година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно
управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, са
наложени глоба в размер на 100
(сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение
по пътищата за нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон, като намаля размера на глобата на 50 (петдесет) лева и лишаването от право да се управлява МПС на срок от един месец.
Отменя Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015
година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно
управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, е
наложена глоба в размер на 20
(двадесет) лева на основание чл. 185
от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 147, ал. 1 от същия
закон.
Потвърждава Наказателно постановление № 15 – 0325 – 000706 / 13.11.2015
година на Началник-група към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно
управление – Първомай, с което на Р.П.Н., ЕГН **********, с адрес: ***, е
наложена глоба в размер на 10
(десет) лева на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение
на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Председател:
(п)
СЗ / ЕЯ