№ 19
град Първомай, 20.06.2014 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на десети април две хиляди и четиринадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря П.М.,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 9 по описа на Съда за 2014
година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалва се Наказателно постановление № 67 / 12.12.2013
година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите
(РИОСВ) – Пловдив, с което на А. А. П., ЕГН **********, в качеството му на кмет
на Община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6,
предложение първо от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева
за нарушение на същия текст от закона.
Жалбоподателят А. А. П. моли Съдът да отмени
атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата. Редовно
призован, не се явява в съдебно заседание, не изпраща представител, не взема
становище.
Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя
си юрисконсулт К.О.О. моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди
Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е основателна.
На 17.09.2014 година в РИОСВ – Пловдив на зелен
телефон постъпва сигнал за запалване на общинско сметище в град Първомай,
квартал Дебър, и на 18.09.2014 година актосъставителят И.К.С., главен експерт в
отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите” в РИОСВ – Пловдив, и
нейни колеги посещават имот № 800422 в землището на град Първомай, местност
Кошитско юртверто - бивше депо за отпадъци на територията на общината, за което
със Заповед № РД – 143 / 16.07.2009 година на Директора на РИОСВ – Пловдив е
разпоредено преустановяване на експлоатацията му.
Проверката се извършва около 10 часа
сутринта в присъствието на представител на Община Първомай - Х. К. С.,
ръководител на отдел „Чистота”.
Установява се, че обектът се охранява
до 17:30 часа от един човек по думите на представителя на Общината, но депото
не е оградено, нито има табели, забраняващи изхвърлянето на отпадъци, а до него
стигат пътища, по които е възможен достъп с превозни средства.
Направен е обход и се констатират на
100 – 200 метра една от друга няколко купчини разпилени пресни битови отпадъци,
както и два димящи участъка в сметището, и багер, който зарива със земна маса.
За новите отпадъци представителят на
Община Първомай обяснява, че по изключение - ако има техническа неизправност на
превозващия ги автомобил или ако самите отпадъци се самозапалят в автомобила -
се налага разтоварването им на вече закритото сметище, а по принцип тези отпадъци
се извозват до депото в град Асеновград, за което Община Първомай има сключен
договор.
След разговора с Х. С. актосъставителката
прави извод, че сметището продължава да се използва, макар и инцидентно, в
нарушение на Заповедта на Директора на РИОСВ – Пловдив от 16.07.2009 година.
За установените от огледа обстоятелства
на място е съставен Констативен протокол с предписания за предприемане на мерки
за загасяване на димящите участъци и преустановяване на депонирането на
отпадъци на това сметище. Протоколът е подписан от служителите на РИОСВ –
Пловдив и от Х. К. С. като представител на Община Първомай.
На 18.11.2013 година в присъствието на
кмета А. П. и на свидетелите при установяване на нарушението е съставен Акт за
установяване на административно нарушение № 77, екземпляр от който е връчен на
жалбоподателя.
Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка се установява от
показанията на разпитания свидетел, от приобщените по съответния процесуален
ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.
На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по
чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от ЗУО за това, че в качеството си на
кмет на Община Първомай, ЕИК *, с адрес на седалище: * осъществява състава на
посоченото нарушение, като не предприема мерки за предотвратяване на
изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, за което му е наложена
глоба на основание същия текст от Закона.
Съгласно посочената разпоредба, с глоба от 3000 до
10000 лв, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва „кмет на община и / или
длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на
отпадъци на неразрешени за това места и / или създаването на незаконни сметища
и / или организиране на почистването им”.
Нормата съдържа едновременно и императивно правило за
поведение, и следващата се за неизпълнението му санкция, за което възраженията
на жалбоподателя в тази насока са неоснователни.
Но в настоящия случай не се доказа по категоричен
начин именно кметът на Община Първомай да е субектът на нарушението, а не друго
лице, притежаващо длъжностно качество и отговарящо за съответните дейности с
отпадъци.
Видно от писмената доказателствена съвкупност по
изпълнение на Заповед № РД – 143 / 16.07.2009 година на Директора на РИОСВ –
Пловдив, Кметът на Община Първомай предприема редица мерки за преустановяване
на експлоатацията на депото на територията на общината, рекултивацията му и
предотвратяване на последващото му използване: с Писмо изх. № 32-00-35 /
20.07.2009 година до Кмета на Община Асеновград се иска разрешение за
депониране на битовите отпадъци на Община Първомай на сметището в град
Асеновград, за което Решение № 572 по Протокол № 27 / 22.07.2009 година на
Общински съвет, град Асеновград, е дадено съгласие; с Писмо изх. № 32-00-35 / 28.07.2009
година дружествата на територията на Община Първомай, от чиято производствена
дейност се получават отпадъци, са уведомени за Заповедта на Директора на РИОСВ
– Пловдив; със Заповед № РД-15-770 / 30.09.2009 година Кметът забранява изхвърлянето
на всички видове отпадъци на общинското депо, за което отново са уведомени
дружествата на територията на Община Първомай, от чиято производствена дейност
се получават отпадъци; на 29.06.2011 година Кметът на Община Първомай представя
на Министерство на околната среда и водите заявление за финансиране на проект
за рекултивация на депото за твърди битови отпадъци, работен проект за
рекултивация и закриване на старото общинско депо в землището на квартал Дебър
и други, изискуеми във връзка с проекта документи; преди проверката през 2013
година са изпратени и редица документи до Предприятие за управление на
дейностите по опазване на околната среда при Министерство на околната среда и
водите във връзка с проект по рекултивация и закриване на старото общинско депо
в землището на квартал Дебър; през 2011 година и през 2013 година преди и след
проверката са сключени редица граждански договори с физически лица с предмет
контрол на депото за битови отпадъци в квартал Дебър, а след проверката с Писмо
изх. № 32-00-35 / 23.09.2013 година жалбоподателят уведомява Директора РИОСВ –
Пловдив за предприетите незабавни действия във връзка с предписанията по
Констативен протокол № 0002274 / 18.09.2013 година.
Горното води до извод за недоказаност на вмененото в
отговорност нарушение, че именно Кметът на Община Първомай е виновен за
констатираните на 18.09.2013 година купчини разпилени пресни битови отпадъци и
два димящи участъка в бившето сметище в квартал Дебър.
От друга страна, видно от Констативен протокол № 0002274
/ 18.09.2013 година, проверката е извършена по реда на Закона за опазване на
околната среда и приключила с цитирания констативен протокол,
издаден на основание чл. 155, ал. 1 от посочения закон. И дадените преписания
са по реда на чл. 155, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда.
Относимата санкционна норма за неизпълнение на задължително предписание по този законов
текст е чл. 166, т. 3
от Закона за опазване на околната среда, а не по реда на друг закон,
в случая Закон за управление на отпадъците – допуснато е и неправомерно
смесване на материалноправни и процесуалноправни норми, уреждащи различни
процедури: извършена е проверка и са дадени задължителни предписания по реда на
един закон, а е ангажирана административнонаказателна отговорност по друг
закон.
Съгласно текста на чл. 120 от Закона за управление на
отпадъците, „При извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят констативни
протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително
предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и /
или съставят актове за установяване на административни нарушения”. Не е пречка
да бъде съставен акт по Закона за управление на отпадъците, без издаване на
констативен протокол при установяване на нарушение, нито пък за констатирани с
протокол по Закона за опазване на околната среда нарушения да се търси
отговорност на виновно лице при наличие на предпоставки за това, но по същия
закон.
Но в случая, видно от изпратените до жалбоподателя
покани изх. № 2427 от 08.10.2013 година и от 21.10.2013 година, в Акта е
описано нарушение, констатирано на 18.09.2013 година по реда на Закона за
опазване на околната среда, което е самостоятелно основание за отмяна на
Наказателното постановление като незаконосъобразно.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
Отменя Наказателно
постановление № 67 / 12.12.2013 година на Директора на Регионалната инспекция
по околната среда и водите – Пловдив, с което на А. А. П., ЕГН **********, в
качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 151,
ал. 2, т. 6, предложение първо от Закона за управление на отпадъците е наложена
глоба в размер на 3000,00
(три хиляди) лева за нарушение на същия текст от закона.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ