79

 

град Първомай, 30.12.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и осми ноември две хиляди и тринадесета година в състав:

Съдия Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 155 по описа на Съда за 2013 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 11011919 / 23.05.2013 година на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция - София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложена глоба в размер 200 (двеста) лева за нарушение на чл. 18, ал. 1, т. 1 от същия закон.

Жалбоподателят А.А.П. моли Съдът да отмени наказателното постановление по съображения, изложени в жалбата. Редовно призован за съдебно заседание, не се явява и не изпраща представител за непосредствено упражняване на правото на защита.

Въззиваемата страна, Директорът на Агенция за държавна финансова инспекция – София, редовно призован, не изпраща представител. Чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Н.П.С. депозира писмена защита, с която моли да бъде потвърдено наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

След преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване Съдът намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна, макар и не по съображенията, изложени в нея.

 

На 09.03.2012 година по заповед на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция - София актосъставителят Д.А.М., държавен финансов инспектор в Агенцията, посещава Община Първомай във връзка провежданите по това време проверки в цялата страна относно спазване на разпоредбите за изплащането на средства от общините за лекарства и лекарствени продукти на военнопострадалите, военноинвалидите и ветераните от войните по Наредба № 1 от 8.01.2007 година (отм. 30.10.2012 година) и Наредба № 17 от 26.09.2000 година (отм. 31.08.2012 година).

В присъствието на двама счетоводители от общината е извършена документна проверка на наличните фактури, рецепти и платежни документи за извършени парични преводи за лекарства на ветераните от войните през 2010 година и 2011 година от Общината на ЕТ „Шанс – Е. П.” – Първомай, стопанисващ аптека в град Първомай. Установява се, че за периода 01.01.2010 година - 31.12.2010 година са приложени за заплащане 12 фактури на обща стойност 31889,55 лева с представени към тях 872 рецепти в оригинал, а за периода 01.01.2011 година - 31.12.2011 година - 12 фактури на обща стойност 30729,49 лева с представени към тях 809 рецепти в оригинал.

Към представените фактури от ЕТ „Шанс – Е. П.” – Първомай в общината са приложени и описи на рецептите с посочени стойност и рекапитулация на всички изпълнени рецепти и е констатирано съответствие между посочената обща стойност във фактурите и стойността на придружаващите ги рецепти.

В Община Първомай всички приложени към фактурите рецепти са приети за достоверни, въпреки че не съдържат наименование на общината, която ги изплаща, че в 139 от тях за 2010 година и в 111 за 2011 година не са посочени три имена и личен регистрационен номер на лекаря / стоматолога, който ги издава, или регистрационен номер на лечебното заведение, в което той работи, а за 6 лица са представени по повече от три рецепти в рамките на един календарен месец в нарушение на чл. 6, ал. 4 от Наредба № 17 от 26.09.2000 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните (отменена на 31.08.2012 година).

След извършен контрол от М.П.С., изпълняваща длъжността финансов контрольор при Община Първомай за времето от 01.01.2010 година до 27.11.2011 година, са извършени плащания по всички представени фактури.

Установява се още и че плащанията са извършвани на стопанисваната от ЕТ „Шанс – Е. П.” – Първомай аптека без Община Първомай да е сключвала договор с аптеки за снабдяване с лекарства и лекарствени продукти на ветераните от войните за времето от 01.01.2010 година до 30.11.2011 година, а на 06.12.2011 година общината сключва такъв договор с аптеката на едноличния търговец със срок на действие от 01.10.2011 година до 31.12.2012 година, без да са събрани поне три оферти за определяне на изпълнител на услугата по снабдяване на ветераните от войните с лекарства и лекарствени продукти.

Въз основа на констатациите от 09.03.2012 година на 03.04.2012 година свидетелят Д.А.М. *** А.П. пет акта за установяване на административно нарушение, както следва:

·         Акт № 11010546 и Акт № 11010547 за нарушение по чл. 2, ал. 1, т. 2 от Наредба за възлагане на малки обществени поръчки (отм.);

·         Акт № 11010548 и Акт № 11010549 за нарушение по чл. 7, ал. 2 от Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните (отм.);

·         Акт № 11010550 по Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор – неупражнен предварителен контрол по законосъобразност при извършване на плащанията за доставка на лекарствени продукти на ветераните от войните към ЕТ „Шанс – Е. П.” – Първомай по създадени процедури по разрешаване, одобряване и контрол.

Въз основа на всеки от Актовете на 18.09.2012 година Директорът на Агенцията за държавна финансова инспекция - София издава съответните Наказателни постановления - № 11010546, № 11010547, № 11010548, № 11010549 и № 11010550.

С Предложение и Указание изх. №№ ДП2ПД – 002 / 24.09.2012 година (получени в Община Първомай на 27.09.2012 година) Директорът на Агенцията указва на кмета А.П. да предприеме действия включително и по съдебен ред за възстановяване в държавния бюджет ведно със следващата се законна лихва на сумата от 62619,04 лева, изплатена за лекарства на ветераните от войните, без да са изпълнени условията на нормативните разпоредби. Указва и кметът да уведоми Агенцията в двумесечен срок за предприетите действия с предупреждение за административнонаказателна отговорност.

С Уведомление изх. № 24-03-12 / 29.10.2012 година до Агенцията за държавна финансова инспекция кметът на Община Първомай заявява, че не споделя указанието да бъдат възстановени в държавния бюджет изплатените от общината на ЕТ „Шанс” за правоимащите от войната средства за лекарства, тъй като правоимащ е не самата аптека, а съответният ветеран и нито аптеката, нито общината се обогатяват неоснователно.

Със Заповед от 05.12.2012 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция е възложена финансова инспекция за проверка на указанията, дадени с Писмо изх. № ДП 2 ПД – 0002 / 24.09.2012 година, която на 11.12.2012 година установява, че не са предприети действия по привеждане на средства в държавния бюджет, за което на същата дата е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 11011919, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетел, които се кредитират като обективни и логични, и от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и административнонаказателна преписка.

Въз основа на фактически установеното Съдът намира следното от правна страна:

Установеното деяние правилно е посочено за нарушение на чл. 18, ал. 1, т. 1 от Закона за държавната финансова инспекция, съгласно чийто текст В зависимост от резултатите от извършената инспекционна дейност директорът на агенцията или упълномощени от него длъжностни лица дават писмени указания на ръководителя на проверяваната организация или лице за преустановяване извършването на нарушения и / или за отстраняване на вредните последици от тях.

Друг е въпросът, доколко указанията на Директора на Агенцията за възстановяване в държавния бюджет на сумата от 62619,04 лева - изплатена за лекарства на ветераните от войните, без да са изпълнени условията на нормативните разпоредби - са основателни, предвид че всички наказателни постановления, с които е ангажирана административнонаказателната отговорност на кмета на Община Първомай във връзка изплащането на тези средства, са отменени с влезли в сила съдебни актове по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Но според настоящия състав казусът не следва да се разглежда по същество, тъй като при издаване на атакуваното Наказателно постановление не е спазен императивът на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН за точно посочване на следващата се за деянието административна санкция – самостоятелно основание за отмяна на атакувания акт.

За процесното нарушение се сочи административнонаказателната разпоредба на чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, съгласно чийто текст: При упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 1000 лв. Но не т. 1, а т. 6 от цитираната санкционна разпоредба предвижда глоба от 200 до 1000 лв. за неизпълнение на указанията по чл. 18, ал. 1, т. 1, а некоректното посочване на наказващия текст води до незаконосъобразност на Наказателното постановление.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 11011919 / 23.05.2013 година на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция - София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция е наложена глоба в размер 200 (двеста) лева за нарушение на чл. 18, ал. 1, т. 1 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ