№ 40

 

град Първомай, 15.07.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в открито заседание на единадесети юни две хиляди и тринадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от съдията НАХД № 160 по описа на Съда за 2012 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № ХІ-Б-195 / 12.11.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на М.П.Я., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

Жалбоподателят М.П.Я. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна - Директорът на Регионална здравна инспекция – Пловдив - чрез процесуалния си представител адвокат А.Х.Г. *** моли Съдът да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

По повод на направено от И.Т.Х., здравен инспектор при РИОКОЗ – Пловдив, предписание от 23.03.2007 година за построяване и обзавеждане на вътрешна тоалетна в училищната сграда, отговаряща на хигиенните и здравните изисквания, на 13.03.2008 година М.П.Я., директор на НУ „Христо Ботев” в град Първомай, област Пловдив, с докладна записка № 112 (вх. № 67-00-6 / 14.03.2008 година) в т. 1 уведомява Кмета на Община Първомай за морално остарелите външни тоалетни на училището, отдалечени от основната сграда и опасни през зимата за здравето на децата и носители на зарази (поради пазар в събота). Моли за съдействие за включването на училището в проекти или други дейности.

След като не са предприети никакви мерки за изграждането на вътрешни тоалетни, на 13.01.2009 година М.П.Я. *** Докладна изх. № 103, а на 26.01.2009 година - до Председателя на Общински съвет – Първомай Докладна изх. № 111 (вх. № 53-0-36 / 26.01.2009 година), с която припомня проблема, съобщава, че учениците са много малки и при минусовите градуси през зимата се затрудняват да ползват тоалетна, въпреки непрекъснатото обезопасяване от страна на чистачката, алармира за инциденти с паднали деца с тежки контузии и наранявания по главата и моли за съдействие за включването на училището в плана за основни ремонти и строителство на училищната мрежа в общината през 2009 година за направа на вътрешни тоалетни. Към Докладната до Председателя на Общинския съвет – Първомай е приложена Подписка вх. № 40 / 26.01.2009 година от родители, чиито деца учат в НУ „Христо Ботев” – Първомай. На същата дата с Придружително писмо изх. № 112 / 26.01.2009 година (вх. № 67-00-3 / 26.01.2009 година) директорката изпраща подписката и до Кмета на Община Първомай.

При извършена тематична проверка от РИОКОЗ – Пловдив в учебните заведения през месец февруари 2010 година в НУ „Христо Ботев” се констатират здравно-хигиенни неблагополучия: неосигурени миещи средства за ръце (течни дозатори) и подсушаващи средства за ръце (еднократни кърпи за ръце или сешоари) в умивалните към санитарните възли, за което здравен инспектор И.Т.Х. при Регионална здравна инспекция – Пловдив издава Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ДЗК-КНОС - 65 / 26.02.2010 година и препоръчва в срок до 01.04.2010 година да се осигурят в умивалните към санитарния възел на учебното заведение миещи средства за ръце (течни дозатори) и подсушаващи средства за ръце (еднократни кърпи за ръце или сешоари).

При извършена на 12.12.2011 година проверка по текущ здравен контрол в НУ „Христо Ботев” здравен инспектор И.Т.Х. при Регионална здравна инспекция – Пловдив установява, че външните санитарни възли са с частичен ремонт, че е подменена част от електрическата инсталация, осигуряваща топла вода, че не е извършван ремонт на водопроводна промивна инсталация, позволяваща лесно почистване и дезинфекция. Съставено е Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ДЗК-КНОС - 490 / 12.12.2011 година, с което е отправена препоръка да се изградят съобразно нормативните изисквания вътрешни санитарни възли с топла връзка с основния учебен корпус. Като срок на изпълнение се сочи 25.08.2012 година, а отговорността е възложена на директора на училището.

Предписанието е връчено по пощата: на 15.12.2011 година на жалбоподателя М.П.Я., директор на училището, а на 14.12.2011 година - на Кмета на Община Първомай.

С Докладна изх. № 2 от 11.01.2012 година (вх. № 67-00-3 / 12.01.2012 година) директорът Я. отново моли Кмета на Община Първомай за съдействие за включване на училището в плана за основни ремонти и строителство на училищната мрежа в общината през 2012 година и изграждането на вътрешни тоалетни, като го уведомява и за предписанието с изпращане на копие.

На 01.03.2012 година със Заповед на Директора на Регионалната здравна инспекция – Пловдив на свидетеля Е.М.П., младши здравен инспектор в отдел „Контрол на нехранителни обекти и стоки” към Дирекция „Здравен контрол” е възложен контролът на нехранителните обекти, намиращи се на територията на Община Първомай. След като се запознава с досиетата на всички учебни заведения, инспекторът установява, че има издадени предписания на няколко от учебните заведения за изграждане на вътрешни санитарни възли, сред които и НУ „Христо Ботев” - Първомай.

На 29.08.2012 година актосъставителят П. извършва проверка в началното училище, при което установява, че Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ДЗК-КНОС - 490 / 12.12.2011 година не е изпълнено – няма изградени вътрешни санитарни възли. В момента на проверката директорката отсъства, присъства И.А.Д., учител от училището, определен да замества директорката за времето от 20.08.2012 година до 31.08.2012 година по силата на Заповед № РД – 09 – 123 / 01.06.2012 година на М.Я.. Връчена е покана за директора на учебното заведение за явяване на следващия ден в приемната на Регионалната здравна инспекция – Пловдив в град Първомай.

На 30.08.2012 година на директорката в присъствието на двама свидетели е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 0000000204 / ХІ Б-195 / 30.08.2012 година, в който М.Я. вписва, че училището е общинско, че ремонтите се извършват от общината, че не е във възможностите на училището, както и че Кметът е известен с докладни записки, а отговорът му е, че няма възможност.

На 30.08.2012 година жалбоподателката изпраща Възражение в деловодството на Регионална здравна инспекция – Пловдив, в което моли за удължаване на срока за изграждане на вътрешни санитарни възли поради липса на заложени в инвестиционната програма на Общината за 2012 година средства.

По повод на съставения й и връчен акт М.Я. отново възразява до Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив с обяснения и възражения – заявява, че са изпратени докладни записки до Кмета на Община Първомай, до Председателя на Общински съвет – Първомай, на които получава отговор, че санитарни възли в НУ „Христо Ботев” – Първомай не могат да бъдат изградени,, поради липса на заложени в инвестиционната програма на Общината за 2012 година средства, а училището е малко и няма възможност да инвестира в строителство – дейност, в която средства влага Общината. Директорката изразява надежда, че няма да й бъде наложена парична санкция за нарушението.

Пак на същата дата М.Я. изпраща Обяснения и възражения до Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив и моли за опрощение във връзка с Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 490 / 12.12.2011 година, отнасящо се за изграждане на вътрешни санитарни възли със срок на изпълнение до 25.08.2012 година. Обяснява, че е закъсняла със срока на удължаване на предписанието, защото е била в предизвестие за пенсиониране и същевременно в платен годишен отпуск (около три месеца). Заявява, че при проверката на училището от здравен инспектор Е.П. на 13.03.2012 година й е казано, че поради предстоящо пенсиониране на 01.09.2012 година, няма да й се търси отговорност за неизпълнение на предписанието, а ден преди да излезе в пенсия е извикана и й е съставен акт за установяване на административно нарушение. Заявява, че не е безразлична към проблема, че процедурата по застрояването на вътрешни тоалетни е започнала – определени са мястото, сумата за построяването им, направени са чертежи от инженер и архитект, но няма средства, защото не са предвидени в строителната програма на Общината, а училищата не се занимават със строеж и основен ремонт. Моли за разбиране.

С отговор изх. № 5716 / 02.10.2012 година на молбата на жалбоподателката от 31.08.2012 година директорът на Регионална здравна инспекция – Пловдив отказва удължаване на срока на Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 490 / 12.12.2011 година, тъй като искането е след датата на изтичане на предписанието.

Въз основа на съставения акт е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

С писмо изх. № 11-04-12 / 20.05.2013 година кметът на Община Първомай информира, че не е открита процедура за изграждане на вътрешни санитарни възли в НУ „Христо Ботев” - Първомай, поради следните причини:

В общинския бюджет няма достатъчно средства, с които да се осигури изпълнение на обекта – ново строителство, за да се включи в инвестиционната програма. По оценка и разчети на Дирекция „Градоустройство, общинска собственост, строителство, стопанска и инвестиционна дейност” при Общинска администрация строителството на вътрешни тоалетни възлиза на 80 хиляди лева. През периода 2010 – 2012 година в бюджета на общината не постъпват плануваните средства от продажба на общинска собственост и от приватизация, а тези приходи се насочват към основни ремонти и изграждане на нови обекти.

Броят на учениците в началното училище по Списък – образец № 1 към 15.09.2012 година е 72, обхванати в четири паралелки, като се наблюдава трайна тенденция за намаляване на броя на учениците в училището. Новото структуриране на училищата, залегнало в проекта за Закон за предучилищно и училищно образование, и прогнозният анализ на натуралните и стойностните показатели на училището налагат включването му в предстоящата оптимизация на общинската образователна мрежа.

Въпросът за състоянието и необходимостта от строително-ремонтни дейности на санитарните възли в общинските училища и детски градини е идентифициран като проблем, чакащ решение в дългосрочен план, в докладна записка в Общински съвет с Решение № 138, прието на 31.08.2012 година по протокол № 13.

Кметът уведомява и че с Решение № 300 от 27.11.2009 година по протокол № 36 Общински съвет – Първомай безвъзмездно предоставя за управление на юридически лица на бюджетна издръжка общински училища, представляващи имоти публична общинска собственост, за ползване по предназначение за нуждите на образователната дейност. При условие, че са осигурени другите разходи от делегирания бюджет на училището, директорът на учебното заведение може да вземе решение за извършване на основни ремонти за сметка на средства с източник преходни остатъци, собствени приходи и субсидия по формула, но от приложените отчети за изпълнение на бюджета за 2011 година и 2012 година е видно, че преходните остатъци на училището са недостатъчни за нуждите на строителство на обекта.

Кметът изразява становище, че общинска администрация оценя необходимостта и целесъобразността от изграждането на вътрешни санитарни възли в началното училище, но на този етап, поради гореизложените причини не може да отговори на доказаните и неотложни потребности на местната общност и да реши проблема.

Уведомява и че през 2012 година е извършен текущ ремонт на съществуващите тоалетни в НУ „Христо Ботев”, както и че докладните записки от М.Я. са входирани в общинската администрация под № 67 – 00 – 6 / 14.03.2008 година, № 67 – 00 – 3 / 26.01.2009 година и 67 – 00 – 3 / 12.01.2012 година.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по съответния ред, кореспондиращи помежду си и с останалата доказателствена съвкупност писмени доказателства и от приложената административно-наказателна преписка.

 

От правна страна:

За констатираното деяние в съответствие с разпоредбите на чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН правилно и в Акта, и в Наказателното постановление са описани нарушението, датата и мястото на извършването му, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, и виновно нарушената законова разпоредба – чл. 44 от Закона за здравето, съгласно чийто текст Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. В Наказателното постановление точно е посочена и следващата се нарушението административно-наказателна норма – чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето: Който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.

Но с атакуваното Наказателно постановление бездействието, с което е осъществен състава на чл. 44 от Закона за здравето, е вменено в административно-наказателна отговорност на директора на НУ „Христо Ботев” - Първомай - лице, различно от извършителя на нарушението.

По силата на чл. 44, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация общинският кмет ръководи цялата изпълнителна дейност на общината (т. 1), организира изпълнението на общинския бюджет (т. 5), организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите (т. 8). Съгласно чл. 36, ал. 1, т. 3 от Закон за народната просвета Общините осигуряват и контролират средства за издръжката, изграждането, обзавеждането и основния ремонт на училищата, детските градини и обслужващите звена, а кметовете на общини упражняват контрол върху начина на изразходване на предоставените средства… (ал. 2). Чл. 28 от Закон за общините визира: Общинският съвет определя второстепенните разпоредители с бюджетни кредити (каквото е НУ „Христо Ботев” - Първомай) и приема бюджетните им сметки заедно с общинския бюджет по предложение на кмета на общината (ал. 1) и кметът със заповед определя правата и отговорностите на разпоредителите с бюджетни кредити от втора и трета степен (ал. 2).

От посочените разпоредби може да се направи извод, че няма как от жалбоподателката да се иска да изпълни предписанието на държавния здравен инспектор за изграждане на вътрешни тоалетни в имущество общинска собственост, още повече че чл. 45, ал. 1 от Закона за народната просвета е категоричен: Изграждането, реконструкцията и модернизацията на материално-техническата база на училищата… се извършват и със средства от бюджета на общините… и със средства от други източници.

Законът за държавния бюджет на Република България за 2012 година в чл. 14, ал. 3 урежда използването на средства от общата субсидия за делегираните от държавата дейности по образованието като източник за финансиране на капиталови разходи, но при определени в Постановление за изпълнението на бюджета условия. Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 1 от Постановление № 367 на МС от 29.12.2011 година за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2012 година, при условие че са осигурени другите разходи, по решение на директора на училището от делегирания бюджет могат да се извършват основни ремонти и да се придобиват дълготрайни активи за сметка на средства с източник остатъци от предходни години с изключение на целевите средства, преминали в преходен остатък. Но видно от Писмо изх. № 11-04-12 / 20.05.2013 година, преходните остатъци на НУ „Христо Ботев” - Първомай, съгласно приложените отчети за изпълнение на бюджета за 2011 година и 2012 година, са недостатъчни за нуждите на строителството на обекта.

По Длъжностна характеристика за длъжността „директор” на общинско училище, М.Я. организира, контролира и отговаря за цялостната дейност на училището като опазването и обогатяването на материално-техническата база (т. V.7.) и опазването на живота и здравето на учениците при провеждане на учебно-възпитателния процес (т. V.11.), взема решения за целесъобразното разходване на финансовите средства (т. VІ.3.) и осъществява контакти с органите на държавната и местната власт (т. VІІ.2.3.).

В съответствие с правомощията си жалбоподателката своевременно информира кмета на Община Първомай за необходимостта от изграждането на вътрешни санитарни възли в началното училище в град Първомай и моли за съдействие и финансова подкрепа, с което според настоящия състав се изчерпват задълженията й за изпълнение на Предписание изх. № ДЗК-КНОС – 490 / 12.12.2011 година, щом не са й осигурени необходимите средства от общината.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя № ХІ-Б-195 / 12.11.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на М.П.Я., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ / АГ