30

 

град Първомай, 18.06.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети април две хиляди и тринадесета година в състав:

Съдия Спасимир Здравчев

при секретаря А.Г.,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 130 по описа на Съда за 2012 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 11010550 от 18.09.2012 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция – София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложена глоба в размер 500 (петстотин) лева за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1 и т. 5 във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.

Жалбоподателят А.А.П. чрез процесуалния си представител адвокат Н.С.П. *** моли Съдът да отмени наказателното постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна, Директорът на Агенция за държавна финансова инспекция – София, чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Н.П.С. моли да бъде потвърдено наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Представя писмена защита.

След преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване Съдът намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

На 09.03.2012 година по заповед на директора на Агенция за държавна финансова инспекция - София актосъставителят Д.А.М., държавен финансов инспектор в Агенцията, посещава Община Първомай във връзка провежданите по това време проверки в цялата страна относно спазване на разпоредбите по изплащането на средства от общините за лекарства и лекарствени продукти на военнопострадалите, военноинвалидите и ветераните от войните по Наредба № 1 от 8.01.2007 година (отм. 30.10.2012 година) и Наредба № 17 от 26.09.2000 година (отм. 31.08.2012 година).

В присъствието на двама счетоводители от общината е извършена документна проверка на наличните фактури, рецепти и платежни документи за извършени парични преводи за лекарства на ветераните от войните през 2010 година и 2011 година от Общината на ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай, стопанисващ аптека в град Първомай. Установява се, че за периода 01.01.2010 година - 31.12.2010 година са приложени за заплащане 12 фактури на обща стойност 31889,55 лева с представени към тях 872 рецепти в оригинал, а за периода 01.01.2011 година - 31.12.2011 година - 12 фактури на обща стойност 30729,49 лева с представени към тях 809 рецепти в оригинал.

Към представените фактури от ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай в общината са приложени и описи на рецептите с посочени стойност и рекапитулация на всички изпълнени рецепти и е констатирано съответствие между посочената обща стойност във фактурите и стойността на придружаващите ги рецепти.

В Община Първомай всички приложени към фактурите рецепти са приети за достоверни, въпреки че не съдържат наименование на общината, която ги изплаща, че в 139 от тях за 2010 година и в 111 за 2011 година не са посочени три имена и личен регистрационен номер на лекаря / стоматолога, който ги издава, или регистрационен номер на лечебното заведение, в което той работи, а за С.Д.О., А.В.С., К.Б.Т., А.Н.Г., В.Й.Х. и С.Й.Ц. са представени по повече от три рецепти в рамките на един календарен месец в нарушение на чл. 6, ал. 4 от Наредба № 17 от 26.09.2000 г. за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните (отменена на 31.08.2012 година)..

След извършен контрол от М.П.С., изпълняваща длъжността финансов контрольор при Община Първомай за времето от 01.01.2010 година до 27.11.2011 година, са извършени плащания по всички представени фактури.

Въз основа на констатациите от 09.03.2012 година свидетелят Д.А.М. *** А.П. Акт № 11010550 / 03.04.2012 година за установяване на административно нарушение по Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор – неупражнен предварителен контрол по законосъобразност при извършване на плащанията за доставка на лекарствени продукти на ветераните от войните към ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай по създадени процедури по разрешаване, одобряване и контрол.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетел, които се кредитират като обективни и логични, и от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и административно-наказателна преписка.

Въз основа на фактически установеното Съдът намира следното от правна страна:

Установеното деяние правилно е подведено по текстовете на чл. 13, ал. 3, т. 1 и т. 5 във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Община Първомай по смисъл на действащия към датата на деянието и издаване на Наказателното постановление чл. 2, ал. 2, т. 3 от Закона е организация от публичния сектор, тъй като се разпорежда със средства от общинския бюджет, а по силата на чл. 13, ал. 3, т. 1 и т. 5 от Закона ръководителят й създава и прилага контролни дейности, включващи и процедури за разрешаване и одобряване и предварителен контрол за законосъобразност, който може да се извършва от назначени за целта финансови контрольори или други лица, определени от ръководителя на организацията.

Точно е посочена и следващата нарушението административно-наказателна разпоредба по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ: При упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица…, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 1000 лв. (в редакцията преди изменението с ДВ, бр. 15 от 2013 година), а Законът за финансовото управление и контрол урежда управлението и контрола на публичните средства в организациите от публичния сектор.

Въпреки посоченото, атакуваното Наказателно постановление следва да се отмени като необосновано.

Предварителният контрол се извършва преди вземане на решение, свързано с дейността на организацията, и при неговото осъществяване се проверяват всички документи и приложения към тях, свързани с предстоящото решение, за да бъде изразено мнение, дали предлаганото решение съответства на изискванията на законодателството, тъй като целта на предварителния контрол е да предостави на ръководителя (или друго длъжностно лице, отговорно за вземане на съответното решение) разумна увереност за съответствието на решението с приложимото законодателство.

В Община Първомай са създадени контролни дейности, включващи и процедури за разрешаване и одобряване и предварителен контрол за законосъобразност, извършвани от назначен за целта финансов контрольор, и въпреки че с подписа на кмета на Общината върху платежните документи са инициирани плащанията по банков път на ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай, не може да му се търси отговорност за нарушаване на Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, щом като назначеният за целта финансов контрольор не е създал у ръководителя си разумната увереност за съответствие на решението за извършване на парични преводи за лекарства на ветераните от войните през 2010 година и 2011 година с приложимото законодателство.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 11010550 от 18.09.2012 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция – София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция е наложена глоба в размер 500 (петстотин) лева за нарушение на чл. 13, ал. 3, т. 1 и т. 5 във връзка с чл. 2, ал. 2, т. 3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Съдия: (п)

СЗ / АГ