№ 20

 

град Първомай, 13.05.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в открито заседание на двадесет и шести март две хиляди и тринадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря М.З.,

като разгледа докладваното от съдията НАХД № 114 по описа на Съда за 2012 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № ХІ-Б-197 / 20.09.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на С.А.Д., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

Жалбоподателят С.А.Д. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна - Директорът на Регионална здравна инспекция – Пловдив - чрез процесуалния си представител адвокат А.Х.Г. *** моли Съдът да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

При извършена проверка по текущ здравен контрол в ОУ „Васил Априлов” в село Виница, област Пловдив, здравен инспектор И. Т. Х. при Регионална здравна инспекция – Пловдив установява, че външните санитарни възли са с частичен ремонт, без изградена електрическа инсталация, осигуряваща топла вода, както и че не е извършван ремонт на водопроводната промивна инсталация, непозволяващ лесно почистване и дезинфекция. Съставено е Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ДЗК-КНОС - 519 / 15.12.2011 година, с което е отправена препоръка да се изградят вътрешни санитарни възли, съобразно нормативните изисквания. Като срок на изпълнение се сочи 25.08.2012 година, а отговорността е възложена на директора на училището.

Предписанието е връчено на жалбоподателя С.А.Д., директор на училището, на 21.12.2011 година.

С Докладна записка изх. № 129 / 23.12.2011 година, получена на същата дата, С.А.Д. *** за необходимостта от изграждането на вътрешни санитарни възли с топла връзка с основния учебен корпус, изпраща копие от Предписанието и моли за съдействие и финансова подкрепа за изпълнението му.

На 19.04.2012 година актосъставителят Е.М.П., младши здравен инспектор при РЗИ – Пловдив, отдел „Контрол на нехранителни обекти и стоки” към Дирекция „Здравен контрол”, инспектира основното училище в село Виница и установява осигурена течаща топла вода, миещи и подсушаващи средства, както и че има издадено Предписание за изграждане на вътрешни тоалетни със срок до месец август 2012 година, което все още е неизпълнено. На проверката присъства директорката. Съставен е Протокол от извършена инспекция в обект с обществено предназначение учебно заведение от 19.04.2012 година.

По повод на проверката С.Д. съставя Писмо изх. № 291 / 29.08.2012 година, с което моли Директора на РЗИ – Пловдив за отлагане на срока за изпълнение на Предписанието с „поне една година”, като изтъква доводи, че построяването на вътрешни тоалетни е възможно с решение на Общински съвет по предложение на кмета на общината, при разговор с който се установява, че е запознат с Предписанието, но в общината няма необходимите финансови средства и че през 2012 година няма да може да се изпълнят препоръките. Писмото е получено в РЗИ – Пловдив на 31.08.2012 година (вх. № 7292).

На 31.08.2012 година свидетелят Е.М.П. и колегата й Г. К. извършват проверка в обекта по повод на Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 519 / 15.12.2011 година, при която установяват неизпълнението му. Присъства и директорката на училището, която обяснява, че е говорила с кмета на общината, който е обещал, че ще отпусне средства за изграждането на санитарните възли, тъй като училището не разполага с такива.

Тъй като в Регионална здравна инспекция – Пловдив все още не е получено писмото на директорката с искане за удължаване на срока, за неизпълнение на Предписанието на място и в нейно присъствие е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 0000000206 / ХІ Б-197 / 31.08.2012 година, който й е връчен, а въз основа на него е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

С писмо изх. № 67-00-56 / 07.12.2012 година кметът на Община Първомай информира, че не е открита процедура за изграждане на вътрешни санитарни възли в ОУ „Васил Априлов” – село Виница, поради следните причини:

По Списък – образец № 1 към 15.09.2012 година учениците в общообразователното основно училище са 61, разпределени в четири слети паралелки, като от учебната 2009 – 2010 година се наблюдава трайна тенденция за намаляване на броя на учениците в училище. С Решение № 222 по протокол № 28 от 28.04.2009 година Общински съвет - Първомай приема преобразуване на основното училище в начално, но поради създалото се социално напрежение решението е отменено.

Новото структуриране на училищата, залегнало в проекта за Закон за предучилищно и училищно образование, внесен за разглеждане в 41 Народно събрание на второ четене в Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, и прогнозния анализ на натуралните и стойностните показатели на училището налагат предстояща оптимизация на общинската образователна мрежа.

Кметът изразява становище, че в условията на финансова криза не е целесъобразно и икономически ефективно да се инвестира в образователната инфраструктура на училището при недобра перспектива. Въпросът за състоянието и необходимостта от строително-ремонтни дейности на санитарните възли в общинските училища и детски градини е идентифициран като проблем, чакащ решение в дългосрочен план, възприет с Решение № 138 по протокол № 13 от 31.08.2012 година на Общински съвет - Първомай.

Кметът уведомява още, че с Решение № 300 от 27.11.2009 година Общински съвет – Първомай безвъзмездно предоставя за управление и ползване по предназначение за нуждите на образователната дейност на общинските училища като юридическите лица на бюджетна издръжка самите училища – имоти, публична общинска собственост - и при условие, че са осигурени другите разходи от делегирания бюджет на училището, директорът може да вземе решение за извършване на основни ремонти за сметка на средства с източник преходни остатъци, собствени приходи и субсидия по формула.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по съответния ред, кореспондиращи помежду си и с останалата доказателствена съвкупност писмени доказателства и от приложената административно-наказателна преписка.

 

От правна страна:

За констатираното деяние в съответствие с разпоредбите на чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН правилно и в Акта, и в Наказателното постановление са описани нарушението, датата и мястото на извършването му, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, и виновно нарушената законова разпоредба – чл. 44 от Закона за здравето, съгласно чийто текст Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. В Наказателното постановление точно е посочена и следващата се нарушението административно-наказателна норма – чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето: Който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.

Но с атакуваното Наказателно постановление бездействието, с което е осъществен състава на чл. 44 от Закона за здравето, е вменено в административно-наказателна отговорност на директора на ОУ „Васил Априлов”, село Виница - лице, различно от извършителя на нарушението.

По силата на чл. 44, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация общинският кмет ръководи цялата изпълнителна дейност на общината (т. 1), организира изпълнението на общинския бюджет (т. 5), организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите (т. 8). Съгласно чл. 36, ал. 1, т. 3 от Закон за народната просвета Общините осигуряват и контролират средства за издръжката, изграждането, обзавеждането и основния ремонт на училищата, детските градини и обслужващите звена, а кметовете на общини упражняват контрол върху начина на изразходване на предоставените средства… (ал. 2). Чл. 28 от Закон за общините визира: Общинският съвет определя второстепенните разпоредители с бюджетни кредити (каквото е ОУ „Васил Априлов”, село Виница) и приема бюджетните им сметки заедно с общинския бюджет по предложение на кмета на общината (ал. 1) и кметът със заповед определя правата и отговорностите на разпоредителите с бюджетни кредити от втора и трета степен (ал. 2).

От посочените разпоредби може да се направи извод, че няма как от жалбоподателката да се иска да изпълни предписанието на държавния здравен инспектор за изграждане на вътрешни тоалетни в имущество общинска собственост, още повече че чл. 45, ал. 1 от Закона за народната просвета е категоричен: Изграждането, реконструкцията и модернизацията на материално-техническата база на училищата… се извършват и със средства от бюджета на общините… и със средства от други източници.

Отчита се от настоящата инстанция, че ОУ „Васил Априлов”, село Виница, към 01.01.2012 година разполага с преходен остатък от 7122 лева.

Законът за държавния бюджет на Република България за 2012 година в чл. 14, ал. 3 урежда използването на средства от общата субсидия за делегираните от държавата дейности по образованието като източник за финансиране на капиталови разходи, но при определени в постановление за изпълнението на бюджета условия. Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 1 от Постановление № 367 на МС от 29.12.2011 година за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2012 година, при условие че са осигурени другите разходи, по решение на директора на училището от делегирания бюджет могат да се извършват основни ремонти и да се придобиват дълготрайни активи за сметка на средства с източник остатъци от предходни години, но с изключение на целевите средства, преминали в преходен остатък, а средствата от 7122 лева са по единен разходен стандарт, т.е. целева сума от делегирания бюджет за съответната ученическа издръжка. Нещо повече – видно от приложените Касов отчет на ОУ „Васил Априлов”, село Виница, от 01.01.2012 година до 31.12.2012 година и Справка за преходен остатък на ОУ „Васил Априлов”, село Виница, сумата от 7122 лева е включена в средствата по единния разходен стандарт на училището за 2012 година, разпределени по параграфи за плащания на персонала и за издръжка, без предвидени пари за основен ремонт и придобИ.е на дълготрайни материални активи.

По Длъжностна характеристика за длъжността „директор” на общинско училище, С.Д. организира, контролира и отговаря за цялостната дейност на училището като опазването и обогатяването на материално-техническата база (т. V.7.) и опазването на живота и здравето на учениците при провеждане на учебно-възпитателния процес (т. V.11.), взема решения за целесъобразното разходване на финансовите средства (т. VІ.3.) и осъществява контакти с органите на държавната и местната власт (т. VІІ.2.3.).

В съответствие с правомощията си жалбоподателката своевременно информира кмета на Община Първомай за необходимостта от изграждането на вътрешни санитарни възли с топла връзка с основния учебен корпус и моли за съдействие и финансова подкрепа, с което според настоящия състав се изчерпват задълженията й за изпълнение на Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 519 / 15.12.2011 година, щом не са й осигурени необходимите средства от общината.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № ХІ-Б-197 / 20.09.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на С.А.Д., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ / АГ