Р Е Ш Е Н И Е
№ 8
гр. Първомай, 24.02.2012
год.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Районен съд Първомай, първи съдебен състав в открито заседание на двадесет
и пети януари през две хиляди и дванадесета година, в състав:
Районен
съдия: Елена Калпачка
при
секретаря Таня Петрова
като
разгледа докладваното от съдията НАХД № 183 по описа на съда за
2011 год.
за
да се произнесе, взе предвид:
Производството е по чл. 63, ал.1 от ЗАНН.
Обжалва се наказателно постановление № 57/25.10.2011 год. на Изпълнителния
директор на Агенция по енергийна ефективност, с правоприемник Агенция за устойчиво енергийно развитие,
с което на “Булконс Първомай” АД, ЕИК ***, гр. София, на осн. чл. 83, ал. 2,
предложение второ, във връзка с чл. 36, ал. 6, във вр. с чл. 36, ал. 5 от Закон
за енергийната ефективност (ЗЕЕ), е наложена имуществена санкция в размер на 5
000 лева, за това, че в качеството си на собственик на промишлена система по
чл. 33, ал. 2 от ЗЕЕ – промишлена система, чието годишно потребление е над 3000
MWh,
дружеството не е изпълнило задължението си по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от ЗЕЕ за
представяне в агенцията по енергийна ефективност на годишен отчет за управление
на енергийната ефективност за 2010 год., в законоустановения срок, не по-късно
от 31 март на годината, следваща годината на изпълнение на съответните дейности
и мерки (в конкретния случай 31.03.2011 год., установено на 01.04.2011 год. от
извършена проверка в деловодството на АЕЕ.
Недоволен от издаденото наказателно постановление нарушителят го обжалва,
като моли същото да бъде отменено от съда поради това, че са допуснати
съществени нарушения на процесуалния закон, като е нарушено изискването за
издаване на акта за установяване на административно нарушение в присъствие на
нарушителя, а същото е издадено без да е бил уведомен жалбоподателя на адреса
по седалището си, посочен в ТР, или адреса за кореспонденция, също посочен в
ТР, в негово отсъствие, при нарушение на чл. 40 от ЗАНН. Твърди това да е довело
до накърняване на правото му на защита, като моли да се отмени наказателното
постановление, без да се обсъжда по същество извършване на нарушението. Отделно
твърди, че не е извършил нарушението, тъй като не е задължено лице по смисъла
на чл. 36 от ЗЕЕ, тъй като годишното потребление на енергия на предприятието е
под 3000 MWh,
не е включен в списъка на собствениците на промишлени системи, чието годишно
потребление на енергия е над 3000 MWh, поради което и не е от
лицата, които следва да представят годишен отчет за управление на енергийната
ефективност, но дори и да е така, то срокът за му е до 31.03.2012 год., тъй
като доклад – обследване за енергийна ефективност на промишлена система е
изготвен една в началото на 2011 год., поради което и няма предприети дейности
и мерки, по смисъла на чл. 36, ал. 6 от ЗЕЕ.
Административнонаказващият орган счита жалбата за неоснователна и моли да
бъде потвърдено издаденото наказателно постановление като правилно и
законосъобразно. Счита, че нарушението е доказано по безспорен начин от
събраните по делото доказателства, а нарушението на чл. 40 от ЗАНН, доколкото
има такова, не е съществено и не е довело до нарушение на правото на защита на
нарушителя, тъй като същият се е възползвал от правото си да подаде възражения
срещу акта.
Съдът, като прецени събраните доказателства, установи:
Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима, разгледана по същество
същата е неоснователна.
С писмо от 27.01.2011 год. в АЕЕ е било изпратено от жалбоподателя копие на
Доклад – обследване за енергийна ефективност на промишлена система „Булконс
Първомай” АД и копие на резюме на доклад от извършено обследване от „Енержи
Сейвинг” ООД. От така получения доклад – обследване за енергийна ефективност на
промишлената система на жалбоподателя, е установено от актосъставителя, че
годишното потребление на тази промишлена система, собственост на жалбоподателя,
е над 3000 MWh
годишно. Извършена е била проверка в деловодството на АЕЕ за подаден доклад по
чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от ЗЕЕ и е било констатирано, че липсва подаден такъв от
задълженото лице. Въз основа именно на така направените констатации е издаден и
акта за установяване на административно нарушение, а въз основа на него и
обжалваното наказателно постановление.
В производството по
издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление са издадени от компетентен орган в сроковете по чл.
34 от ЗАНН и съдържат изискуемите от закона реквизити.
Актът за установяване на административно нарушение е бил съставен от
оправомощено лице, видно от представената заповед в съдебно заседание на
Изпълнителния директор на АЕФ. Издаден е при нарушение на чл. 40 от ЗАН, тъй
като е издаден в отсъствие на нарушителя, без да са били налице условията на
чл. 40, ал. 2 от ЗАНН. Това е така, тъй като нарушителят е бил известен и не е
бил поканен да се яви за съставяне на акта нито на посочения в търговския
регистър адрес на управление, нито на посочения в същия адрес за
кореспонденция, а поканата на връчена на адрес, който е чужд за жалбоподателя.
Неизпълнение на тази
част от формалното производство, установено в ЗАНН, се преодолява с прилагане
на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, което е посочено в атакуваното наказателно
постановление. Актът е бил връчен на пълномощник на нарушителя, чрез общинската
администрация, на осн. чл. 43, ал. 4 от ЗАНН. Налице е специален процесуален
ред, гарантиращ законосъобразното развитие на правоотношението между страните и
нарушаване на който е самостоятелно основание за отмяна на крайния акт – при
отчитане на конкретните обстоятелства за всеки отделен случай. Независимо от
изразеното разбиране за процедурата за съставяне и връчване на АУАН, тези
действия са пряко свързани с осъществяване на правото на защита. Защитата се осъществява
в пълен обем в две фази – при осъществяване правото на подаване на писмено
възражение в 3-дневен срок по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН и при реализация на правото
на оспорване на НП. Първата фаза предпоставя проявяване съставът на чл. 52, ал.
4 от ЗАНН и възможност за допълнително разследване на спорните обстоятелства.
Тъй като възражение срещу АУАН е представено, следва да се приеме, че
посоченото нарушение не е съществено, защото няма неблагоприятни последици за
правото на защита, реализирано в административната фаза.
За да установи така описаната фактическа обстановка съдът кредитира изцяло
свидетелските показания на актосъставителя С., които бяха логични,
последователни, непротиворечиви и кореспондираха с приетите по делото писмени
доказателства, както и представената заповед и резюме на доклад.
По същество съдът намери,
че изложената в акта и в издаденото въз основа на него наказателно
постановление фактическа обстановка се потвърждава от показанията на разпитания
по делото свидетел, които кореспондират със събрания по делото писмен
доказателствен материал, поради което и съдът ги кредитира изцяло и приема за
безспорно установено, че към 01.04.2011 год. не е бил представен годишен отчет
за управление на енергийната ефективност за 2010 год. в агенцията по енергийна
ефективност от жалбоподателя, в качеството му на собственик на промишлена
система по чл. 33, ал. 2 от ЗЕЕ.
Съдът намира оплакванията
в жалбата за нарушения на материалния закон за неоснователни. От приложеното
към административнонаказателната преписка писмо, с което е изпратен доклад за
извършено обследване за енергийна ефективност на промишлена система и от резюме
на същия, прието по делото като доказателство, представено от жалбоподателя, е
видно, че жалбоподателят е собственик на промишлена система, която има годишно
потребление на енергия над 3000 MWh – 6120,49 MWh,
поради което и жалбоподателят попада в кръга на лицата, определени с чл. 33,ал.
2 от ЗЕЕ като задължение да приемат и изпълняват мерки за подобряване на
енергийната ефективност, поради което и задължени ежегодно да подават годишен
отчет за управление на енергийната ефективност, със съдържанието, посочено в
чл. 36, ал. 6 от ЗЕЕ, до 31 март на годината, следваща годината на изпълнение
на съответните дейности или мерки. Неизпълнение на задължението да се
предвидят, приемат и изпълнят такива не освобождава задълженото лице по чл. 33,
ал. 2 от подаване и на годишен отчет по чл. 36 от ЗЕЕ. Задължението на лицето
възниква от момента на превишаване на така посоченото годишно потребление на
енергия от всякакъв вид – горива, ел. енергия, топлинна енергия, в размер над
3000 MWh.
Поради което и за изпълнение на тези задължения следва да бъде представян и
така посочения годишен отчет.
Безспорно бе установено в
съдебно заседание от разпита на свидетеля, подкрепен от приложените писмени
доказателства – резюме на доклад от извършено обследване на енергийна
ефективност, че описаното в акта за установяване на административно нарушение
нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление е извършено
от жалбоподателя.
При така установената
фактическа обстановка, съдът намира че нарушението е квалифицирано правилно.
Правилно административно-наказателната отговорност на жалбоподателя е
ангажирана на основание чл. 83, ал. 2 от ЗЕЕ, който предвижда за нарушение по
чл. 36, ал. 6 от ЗЕЕ, извършено от юридически да се наложи имуществена санкция
в размер от 5 000 до 8 000 лв. Санкцията правилно е определена от
административнонаказващия орган в минимален размер, който е справедлив и съответства
на извършеното нарушение.
Мотивиран от изложеното и
на осн. чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
57/25.10.2011 год. на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна
ефективност, с правоприемник Агенция
за устойчиво енергийно развитие, с което на “Булконс Първомай”
АД, ЕИК ***, гр. София, на осн. чл. 83, ал. 2, предложение второ, във връзка с
чл. 36, ал. 6, във вр. с чл. 36, ал. 5 от Закон за енергийната ефективност
(ЗЕЕ), е наложена имуществена санкция в размер на 5 000 лева, за това, че в
качеството си на собственик на промишлена система по чл. 33, ал. 2 от ЗЕЕ не е
изпълнило задължението си по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от ЗЕЕ за представяне в
агенцията по енергийна ефективност на годишен отчет за управление на
енергийната ефективност за 2010 год., в законоустановения срок, не по-късно от
31.03.2011 год., установено на 01.04.2011 год., за нарушение на чл. 36, ал. 6
от ЗЕЕ.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд Пловдив в четиринадесет дневен
срок от съобщаването му на страните.
Районен
съдия : (п)
ЕК / ТП