№ 9
град Първомай, 12.03.2012 година
Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в
открито заседание на първи март две хиляди и дванадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 176 по описа на Съда за
2011 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НП-06 /
10.10.2011 година на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна ефективност
с правоприемник Агенция за устойчиво енергийно развитие, с което на Община
Първомай, БУЛСТАТ *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област
Пловдив, улица *, представлявана от А.П., кмет, на основание чл. 83, ал. 1 от
Закона за енергийната ефективност е наложена имуществена санкция в
размер 3000 (три хиляди) лева за нарушение по чл. 36, ал. 5 и
ал. 6 от същия закон.
Жалбоподателят Община Първомай, редовно призован, не
се явява в съдебно заседание. Моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно
постановление по съображения, изложени в жалбата.
Въззиваемата страна Агенция за устойчиво енергийно
развитие - София, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Д.И.Х. моли
Съдът да отхвърли Жалбата на Община Първомай като неоснователна и да постанови
решение, с което да потвърди издаденото Наказателно постановление на
Изпълнителния директор на Агенцията за енергийна ефективност като
законосъобразно, правилно и обосновано, издадено без допуснати нарушения на
материалния закон и съдопроизводствените правила.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е основателна.
В изпълнение на Заповед № РД 14-88 / 12.05.2011
година на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна ефективност и на
основание утвърден от Изпълнителния директор списък на общините, които не са си
представили в срок годишните отчети на 01.04.2011 година Б.Ц.Б., главен експерт
„Контрол енергийна ефективност” в отдел „Контрол енергийна ефективност” в
Агенция за устойчиво енергийно развитие - София, извършва проверка в
деловодството на Агенция по енергийна ефективност и установява, че към
01.04.2011 година Община Първомай не е представила в законоустановения срок
(31.03.2011 година) годишен отчет за изпълнение на плановете за енергийна
ефективност за 2010 година на общинските сгради, а на 17.05.2011 година в
присъствието на кмета на Община Първомай съставя Акт за установяване на
административно нарушение на Община Първомай, тъй като не е изпълнила
задължението си по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 във връзка с чл. 12, ал. 2 от Закона
за енергийната ефективност - като собственик на сграда по чл. 19, ал. 2 от
Закона за енергийната ефективност да представи в Агенцията по енергийна
ефективност не по-късно от 31 март на годината, следваща годината на изпълнение
на съответните дейности и мерки, отчети за изпълнение на плановете за енергийна
ефективност, съдържащи описание на дейностите и мерките, посочващи размера на
постигнатите енергийни спестявания с копие от плановете и програмите по ал. 2,
т. 1. Актът е връчен лично на кмета.
Въз основа на Акта е издадено и атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание
на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни, логични и
взаимно допълващи се, от приетите писмени доказателства и от приложената
административнонаказателна преписка, като при обсъждането им не се констатира
наличието на противоречия досежно обстоятелства, включени в предмета на
доказване.
Въз основа на фактически установеното Съдът намира
следното от правна страна:
Съгласно разпоредбите на
чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН в установителния акт и в издаденото въз основа на него
наказателно постановление трябва да се съдържат задължителни реквизити, между
които описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено (чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5
от ЗАНН).
По силата на чл. 19, ал. 2 от Закона за енергийната ефективност На задължително сертифициране по реда на
този закон подлежат всички сгради - държавна и/или общинска собственост, в
експлоатация с разгъната застроена площ над 1000 кв. м., но нито в Акта за
установяване на административно нарушение, нито в Наказателното постановление,
в които на Община Първомай е вменено нарушение за непредставяне на годишен
отчет за изпълнение на плановете за енергийна ефективност за 2010 година в
законоустановения срок до 31.03.2011 година, не са индивидуализирани сградите с
разгъната застроена площ над 1000 кв. м., нейна собственост, подлежащи на
задължително сертифициране по реда на Закона за енергийната ефективност.
Описанието в наказателното
постановление на всички елементи от фактическия състав на нарушението, между
които и описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено,
гарантира на лицето, сочено за извършител, правото да знае конкретните вменени
му в отговорност обстоятелства, за да организира адекватна защита. Актът и
наказателното постановление следва да съдържат определения в закона минимален
обем информация по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, за да бъде възможен и контролът
върху законосъобразността и правилността на властническия акт, с който се
ангажира административнонаказателна отговорност на нарушителя.
В случая липсата на
описание на конкретни сгради по чл. 19, ал. 2 от Закона за енергийната
ефективност прави невъзможен съдебния контрол за законосъобразност и правилност
на Наказателното постановление, тъй като не позволява да се направи
правнообоснован извод въобще за наличието на нарушение по чл. 36, ал. 5 и ал. 6
от Закона за енергийната ефективност. Нещо повече – от една страна, в съдебно
заседание актосъставителят не може да отговори Община Първомай има ли и колко
на брой сгради със застроена площ над 1000 квадратни метра, от друга страна е
категоричен, че актът е съставен въз основа единствено на утвърдения от
Изпълнителния директор списък, в който името на Община Първомай присъства само
като институция, неподала годишните си отчети.
Допуснатите нарушения на процесуалните правила при
издаване на Акта за установяване на административно нарушение и Наказателното
постановление са съществени и се явяват основание последното да бъде отменено.
Мотивиран от изложеното, Районен съд – Първомай,
трети съдебен състав, счита, че обжалваното Наказателно постановление следва да
се отмени като незаконосъобразно, за което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Отменя Наказателно
постановление № НП-06 / 10.10.2011 година на Изпълнителния директор на Агенция
по енергийна ефективност с правоприемник Агенция за устойчиво енергийно
развитие, с което на Община Първомай, БУЛСТАТ *, със седалище и адрес на
управление: град Първомай, област Пловдив, улица *, представлявана от А.П.,
кмет, на основание чл. 83, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност е
наложена имуществена санкция в размер 3000 (три хиляди) лева
за нарушение по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ / АГ